Even bijpraten

Image Hoe lang is het geleden?
Ja, hoe lang is het geleden dat ik gevraagd werd om in het bestuur van de Oranjevereniging te komen? Het is heel wat jaren geleden, dat weet ik zeker! Het was wel ontzettend leuk en druk werk, dat zeker. De Oranjevereniging was een springlevende vereniging, die elk jaar een groot en druk programma presenteerde.
Met straatfeesten, veel Oud Hollandse spelen, koek happen, koek slaan, boeg sprietlopen, zak meppen, ring steken met paarden en rijtuigen. Ontzettend veel publiek en deelnemers, het waren echte dorpsfeesten en dan natuurlijk: De Optocht! Wekenlange voorbereidingen, alle scholen deden mee, honderden deelnemers. Het was elk jaar weer een spektakel. Ook hadden we het onvergetelijke duo Dick en Gé, die samen voor onvergetelijke middagen en avonden zorgden met hun bingobordjes. Ik heb leuke jaren gehad binnen de vereniging, maar vond na verloop van een aantal jaren dat het tijd werd “voor vers bloed”. Ik ben wel doorgegaan bij andere verenigingen. IJsclub Vlietland, waar ik vanaf het begin de ledenadministratie en contributie inning voor mijn rekening heb genomen ging steeds meert tijd vragen. Ga maar na, bij de heroprichting waren er ongeveer 150 leden, dat zijn er nu zo’n kleine 4000!!

Daarnaast ben ik (een beetje) fietsgek. Ik zeg het meestal zo: zo tegen mijn 20e jaar ben ik besmet geraakt
met het fietsvirus en toch nu toe is het ongeneeslijk gebleken. Een dag niet gefietst, is een dag niet geleefd!
Jaren (bestuurs)lid geweest van FTC Westlland.
Nu we in Schipluiden een fietsvereniging hebben, ben ik hier lid geworden en het is een prima kluppie!!
Zeg maar een club, want ook zij hebben inmiddels bijna 200 actieve leden.
En vanaf september 2005 als klap op de vuurpijl: de sporthal. Een prachtige hal, die bijna letterlijk met bloed
zweet en tranen gerealiseerd is. Veel geld was en is er niet, maar dat is geen probleem, met een aantal fantastische vrijwilligers zorgen we er voor dat er gesport kan worden in een prima sporthal. Kost ook weer veel (vrije) tijd, maar vind het ontzettend leuk om te doen.

Zo zie je maar, het begint bij de Oranjevereniging en je weet maar nooit waar het eindigt.
En die Oranjevereniging?
Het is een paar jaar wat moeilijker geweest maar……je kunt zien dat het weer leeft.
Het aantal activiteiten neemt weer toe en dat is een goede zaak. De festiviteiten worden weer over een aantal dagen uitgespreid, het is bijna weer ouderwets!
Ik wil Oranjevereniging Juliana veel succes toewensen voor de komende jaren, oja …..op 5 mei gaan we weer een stukje fietsen!!

Eef Rimmelzwaan
Oud-bestuurslid van de Oranjevereniging.

twitter
Volg ons op Twitter